W czasie wojny z Hiszpanią w 1866 r. minister wojny Peru powierzył mu obronę wybrzeża, a szczególnie przyległego do stolicy portu Callao. Polski inżynier sprowadził pośpiesznie ze Stanów Zjednoczonych artylerię dalekiego zasięgu oraz odpowiednie wieże pancerne i umieścił je na podwoziach kolejowych, co w czasie decydującej bitwy pozwoliło na manewrowanie nimi i rozproszenie floty hiszpańskiej. Jako zasłużonemu dla zwycięstwa, rząd Peru powierzył mu potem opracowanie projektu linii kolejowej przez Andy do jednej z najbogatszych południowoamerykańskich kopalni srebra w Cerro de Pasco oraz żyznej doliny Jauja w dorzeczu Amazonki. Główne roboty rozpoczęto w 1872 r. Wybudowana przez Malinowskiego linia stanowi ze względu na trudności terenowe jedno z największych osiągnięć inżynierskich i najwyżej na świecie przeprowadzoną kolej. Ma ona 219 km długości i wznosi się od poziomu morza na wysokość 4 769 m, przechodząc przez 62 tunele o łącznej długości ponad 6 000 m oraz 30 mostów. Więcej informacji o Erneście Malinowskim znajdziesz w jego biogramie oraz na dalszych stronach naszego serwisu.